Kolejny powód, aby kochać je jeszcze bardziej. Tramwaje zyskały specjalny status

Wydawałoby się, że o tramwajach wiemy już wszystko i świat naukowy nie ma czym się tutaj zajmować. Nic bardziej mylnego. Polscy naukowcy wespół z kolegami z Niemiec i Brazylii odsłonili kilka ważnych zalet tego ekologicznego i bardzo przydatnego środka transportu miejskiego, o których, zdaje się, reszta świata zapomniała.
Zdjęcie ilustracyjne tramwajów w Warszawie

Zdjęcie ilustracyjne tramwajów w Warszawie

Tramwaje są nieodzowną częścią miejskiego krajobrazu od końca XIX wieku. Obecnie są to systemy zasilane energią elektryczną, często prowadzone poza główną osią drogi na osobnych torowiskach. O tym, jaki wpływ mają tramwaje na lokalny ekosystem, nie wiemy jednak zbyt wiele – donosi międzynarodowy zespół badaczy z Polski, Niemiec i Brazylii.

Czytaj też: Polskie miasta, o których jest głośno za granicą. To tutaj obcokrajowcy najchętniej podróżują

Jak przekazuje prof. Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jeden z głównym autorów artykułu na łamach Scientific Reports cytowany w komunikacie PAP, „zaskoczyło nas, iż wykonano zaledwie kilka badań na temat interakcji między tramwajami a dziką przyrodą, co stanowi znaczący kontrast w porównaniu do innych metod transportu”.

Propozycja naukowców, jak można zazieleniać torowiska tramwajowe / źródło: https://doi.org/10.1038/s41598-024-59460-2, CC-BY-4.0

Tramwaje mogą służyć jako wyjątkowo zielony środek transportu – donoszą polscy uczeni

Okazuje się, że tramwaje mogą być doskonałym przykładem współdzielenia krajobrazu w ramach zielonego planowania urbanistycznego. Wcale nie muszą to być sieci silnie zdominowane betonozą. Naukowcy podają kilka przykładów zazieleniania torowisk tramwajowych. Mowa tutaj chociażby o zasiewaniu trawników pomiędzy torami, montowaniu mchów na dachach przystanków, rozwijaniu winorośli na ścianach wiat przystankowych i na słupach trakcyjnych, jak i o sadzeniu żywopłotów wzdłuż torowisk.

Czytaj też: Historia kolonialna Polski – czy mogliśmy być takim imperium jak kraje Zachodu?

Autorzy badań przede wszystkim wskazują na niedostatek informacji o roli systemów tramwajowych w budowanie zielonego i zrównoważonego krajobrazu miejskiego. Nauka jeszcze nie przetestowała w sposób empiryczny i policzalny tego, jak zazielenianie torowisk może wpływać na lokalny świat roślinny i zwierzęcy.

Czytaj też: Najszczęśliwsze kraje na świecie w 2024 roku. Zaskakująca pozycja Polski w nowym rankingu

Ponadto w artykule zwrócono jeszcze uwagę na potencjalny kierunek rozwoju technologii tramwajów. Dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu i współautor podaje przykład z Monachium, gdzie rozważa się wprowadzenie tramwajów zasilanych bateriami. Wszystko po to, by pojazdy mogły pokonywać kilka kilometrów bez potrzeby wykorzystania sieci trakcyjnej, jadąc przez ogromny zespół parków miejskich w północnej części miasta. Tramwaje zasilane bateriami lub paliwem wodorowym mogłoby być pewnym krokiem naprzód w stronię redukcji śladu węglowego, jaki bądź co bądź pozostawia ten środek transportu.